Turki 2014: #6 Menggapai Langit Cappadocia

10:19 AM

Assalamualaikum and hello guys!

Hari ini akan sambung travelogue Turkey. Maaf sangat sebab lama tak update. Busy dengan trip baru. Hehe.

Tak sah sebenarnya kalau tak naik belon udara panas di Cappadocia. Lagi-lagi, waktu pagi hari, udara sejuk. Lagi-lagi, di Cappadocia pulak tuh. Lagi-lagi, duit berkepuk. Haha. Kami tak berkesempatan nak naik belon udara panas kerana bayarannya yang agak mahal sekitar 90euros.

Jadi, apa yang kami buat adalah bangun pagi seawal mungkin dan tengok banyak-banyak belon udara panas di udara. Tengok di Sunset Point. Sebab tuh tempat tertinggi di sini.

Hakikatnya, disebabkan penat dan malas, bangun-bangun ja sudah pukul 8.30 am. Habislah, mesti ada terlepas pertunjukan. Terus kejutkan Dhamirah and Aiza. Dengan tak basuh muka, tak gosok gigi, kami terus menyambar baju dan jaket yang terlihat dan bergegas mendaki Sunset Point. Nasib baik sunset point ni belakang guest house ja, so kejap ja dah sampai.

Bila sampai tuh, ohmaiiiii!!!! Subhanallah, cantik sangat2. Waktu tuh macam kemuncak. Semua belon udara panas ada di udara. So, memang puas hati sangat-sangat. Disebabkan cuaca sejuk, sinar matahari yang memancar pun tak terasa bahangnya. So, masing-masing take their own time tengok and jamu mata. Ada yang tangkap gambar puas-puas. Indeed, one of the best morning I've ever had in my life. Hehe.

Layan gambar.

berjalan menuju ke sunset point

owner blog ini

sinar matahari yang langsung tak terasa bahangnya

kat atas ni memang puas nak shoot gambar.

gambar kenalah angle cun sikit

semua syok ambil gambar

dhamirah dan aiza

kembar who?

belon udara panas nak mendarat

ada jugak yang layan perasaan

habis aja tengok view ni, kami pun turun bawah cepat-cepat untuk breakfast di guesthouse. Roti sedap tuh kena ambil banyak-banyak. Roti yang panas, lembut, cicah dengan teh, perghh!!

Lepas siap-siap semua and check out, plan hari tuh adalah untuk sewa skuter. Kami pergi dekat tempat semalam sebab alang-alang dah kenal dengan orang tuh. Sebenarnya, ada banyak tempat nak sewa skuter, atv, and macam-macam lagi. Cappadocia adalah tempat yang sangat besar. So, kalau nak explore puas-puas, public transportation seperti bas sangatlah jarang dilihat di sini. So, better sewa basikal, skuter, or atv.

Dah usha-usha harga dekat situ, kami pun minta izin nak letak backpack dekat situ alang-alang dah sewa skuter dia. Cagaran untuk skuter adalah sekeping passport untuk kami bertiga. And total sewa untuk full sehari till 7pm dalam TL75 untuk dua skuter. Murah kan? Better daripada sewa teksi or kereta. Minyak dalam skuter tuh kena isi full before pulangkan.

Make sure sebelum bawa skuter tuh, pakai jaket tebal-tebal, pakai gloves and mask kalau boleh. Sebab musim sejuk and angin kuat!

Ni adalah peta Cappadocia. Dengan skuter dalam masa sehari, kami hanya sempat nak explore bahagian merah saja. Dengar cerita, bahagian hijau pun superb, lagi-lagi kalau pergi masa summer. Tapi kami tak sempat. Apa nak buat. Gambar masa naik skuter tak berapa ada sebab saya yang menunggang skuter, dhamirah bonceng di belakang. Hehe.

sarapan roti yang tak dapat dilupakan

kena posing sikit

habis ja tour pakai skuter ni, kami perlu bergegas balik ke Goreme sebab ada bas ke Bursa jam 6pm. Sampai Goreme jam 5.15pm. Ambil bag and gi makan di kedai sementara menunggu maghrib. Ambil wudhu' siap-siap di kedai dan solat dalam bas nanti. :)