Book Review: Kisah Orang Menang

11:59 PM

Salam alayk

Semenjak dua menjak ni aku perasan aku jadi hantu buku atau kata lain, ulat buku. Aku bukanlah orang yang suka membaca pun, tapi sejak dari India, aku mula membeli buku-buku yang aku rasa best. Beli sekadar membeli buat koleksi atau dihadiahkan buat seseorang, bukan untuk membaca.

Apa-apa pun, thanks kepada kawan aku dekat fb, Ashman. Sebab dia rajin membaca. Semua buku yang dia baca akan dia buat simple review dekat fb. And kadang-kadang dia buat list buku yang perlu dibaca golongan zaman kini. Itulah. Benda simple macam tu pun aku boleh berminat. so aku fikir why not?BUKU!

So, dalam sebulan aku akan spend dalam RM30 untuk beli any buku yang aku rasa worth it. So, inilah dia.

Kisah Orang Menang.



Salah satu role model or inspirasi yang budak zaman muda perlu jadikan sekarang. Zaman sekarang aku tengok banyak idola beri motivasi, semangat kepada 'fan' diorang. Ramai sangat macam tuh. Tapi, kalau sekadar semangat je lebih, kerja tak jalan, still habuk pun tak ada.

Tapi, lain cerita dengan Saiful Nang ni. Mulakan perniagaan fotografi tuh dengan RM90, without any bank loan. Share ilmu dengan orang lain. Kongsi rezeki dan harta, wakafkan perniagaan, buka rumah anak yatim dengan member beliau, cara beliau didik anak beliau, famili, macam mana beliau grew up dalam suasana miskin, etc.

Ini adalah contoh orang yang do action, bukan yang berbuih mulut pung pang sini sana. Buku ni juga tak sesuai buat mereka yang pantang ditegur, dicabar keegoannya dan sewaktu dengannya. Jujur lah aku katakan, ada juga sekali kala ego ku tercabar ketika baca buku ni. Ayat dia pedas, tapi santai and memang berdesup. Tapi, aku memang respect sifu ni.

Terima kasih Saiful Nang sudi berkongsi segala pengalaman pahit manis dalam mebina kehidupan. Buku favourite. :) 

You Might Also Like

0 comments