Turki 2014: #5 Meneroka Cappadocia

12:41 PM

Salam alayk.

Waktu itu, kami berdua di dalam bas ke goreme sambil memerhatikan indahnya bumi ciptaan Allah. Alhamdulillah, syukur dilepaskan dari segala ujian yang berlaku di nevsehir tadi. Tambang bas hanyalah TL5 untuk membawa kami ke destinasi kami. Tidak lama kemudian, landskap bumi berubah menjadi seperti Cappadocia dan belon panas yang terapung di udara menjadi santapan mata kami. Banyak sangat belon panas di udara dan kami jakun. Bibir tidak putus-putus mengucapkan alhamdulillah. Saya tersenyum sendirian. Hehe.

Perjalanan tidaklah lama, dalam 10-15 minit saja. Sampai saja stesen Goreme, Dhamirah sedang menunggu kami di situ. Ada sebuah keluarga Malaysia juga di situ, baru tiba dari Istanbul. Kami berkenal-kenalan sebelum berpisah mengikut haluan masing-masing. Berbekalkan peta yang saya download, kami melangkah kaki ke guesthouse yang dibook awal semasa di Safranbolu. Sambil jalan tuh, kami mengunyah kudap-kudapan dan menikmati angin pagi Cappadocia. Tidaklah jauh sangat. Dalam 15 minit jalan campur berhenti ambil gambar, gurau-gurau sikit, dah sampai. Alhamdulillah.

Setelah check in dengan harga TL60 untuk kami bertiga, owner guesthouse mempelawa kami meletak barang di dalam bilik dan breakfast di bawah. Jujur lah, bilik dia memang tiptop walaupun itu antara yang termurah. Actually, ingatkan bilik, tapi dia more to suite. Dalam suite tuh kena lalu ruang tamu. Then, ada pintu masuk bilik tidur yang luas gila ada dua katil queen. Jarak antara tengah-tengah katil boleh buat solat jemaah 2 or 3 saf. Hehe. Jangan main-main.  Lepas tuh, ada bathub jakuzi boleh main air. Hehe.

Lepas jakun dengan bilir ala-ala gua, kami pun pergi breakfast di bawah. Sebab kami awal, jadi dapat seat dekat dengan bufet. Roti yang saya makan waktu tuh adalah antara yang tersedap. Letak sikit jam coklat and memang sedap. Makan banyak tak ingat orang lain. -.-"

Sebenarnya, kami tidak ada itinerary sangat masa travel. Prefer bebas. So, kami tanya owner guesthouse apa yang boleh dilawat pada hari itu. Beliau mencadangkan untuk ke Goreme Open Air Museum. Katanya, boleh jalan kaki dah sampai. Kami pun percaya cakap dia. Memang, memang kalau ikut map, ada jalan.

Bila jalan tuh, pelik sebab kenapa makin lama jalan, makin jauh map tuh bawa kita masuk semak, jalan tanah, naik bukit apa. So, time tuh sangatlah noob tak perasan tuh ada track jalan kaki Cappadocia. One of the trail yang memang ada dekat situ. So, waktu tak sure tuh, kami decide untuk ikut jalan raya ikut signboard. Dengan berjalan kaki. Memang macam nak patah lutut. But it really fun. Singgah kat satu port ni ambil gambar cun sangat, and masa jalan tuh, ada anjing kindly follows us. Aiza too scared but me being comfortable with anjing sebab dekat India banyak sangat anjing yang 'lemah'. Hehe. Anjing tuh became like a guardian for us lah.

Sampai saja Open Air Museum, we bought tickets for 3, me, Aiza and Dham. And explore museum tuh kasi pecah. Memang besar and jujur lah, tak sesuai untuk mereka yang berkerusi roda and yang tak larat. Make sure breakfast dulu so that ada energy! Hehe.

Open Air Museum ni adalah satu penempatan Kaum Kristian dahulu yang nak berlindung dari pemerintahan Rom yang berlainan mazhab dulu (betulkan jika salah). Bentuk batu macam tuh datang daripada letupan gunung berapi beribu tahun dahulu. Dia mengeras dan kaum Kristian ni ukir batu ni so that diorang boleh tinggal dalam ni. Unik kan? Bila fikir balik, sangatlah amazed macam mana diorang boleh design that kind of house zaman dulu. Ada tangga, ada dapur, ada gereja. No kidding. Some areas tak boleh masuk sebab preserved kan. Tapi the whole thing memang mesmerized. :)

After dah puas explore and tangkap gambar, we walked back to our guesthouse. Tiba-tiba,

"Eh, jom nak hitch hike?" Dham bagi cadangan.

Saya terdiam. Boleh ja. Lagipun, jauh kan. And it's new experience!

"Ok ja," Aiza balas.

Pada waktu Aiza cakap tuh, betul-betul ada sebuah kereta menuju ke arah jalan di hadapan kami. Dengan segan silunya, kami bertiga mengangkat thumb menunjuk arah jalan (tanda hitch hike) yang nak ditujui. Segan wehh.

Kereta tuh pun dah nampak kitorang, segan nak jalan lagi, so dia berhenti. Ada uncle and aunty Turkish dalam tuh. Yeay! Alhamdulillah, first try berjaya!

Luckily, diorang tahu English. So kitorang introduce ourselves masa dalam kereta. They are a very lovely couple. Hehe. And then, they dropped us dekat simpang jalan besar tuh. Waktu tuh memang happy giler sebab dapat buat one of the bucket list. All 3 of us memang excited. Hehe. Alhamdulillah.

Along the shops, ada banyak kedai cenderamata and restoren. My suggestion is beli ja cenderamata dekat Istanbul. Much cheaper especially in Spice Bazaar. So, perut pun dah berbunyi. We opted untuk makan dekat Turkish restaurant. Sebenarnya, masa travel jangan kedekut nak makan outside sangat. Hehe. Sometimes, kena try masakan luar and enjoy the culture. :) We ordered few kebabs and donnas and baklava too.

Lepas makan, kitorang search around pekan nak cari transportation untuk roaming bigger area. Trust me, Cappadocia is a really big big county. So, takes time untuk explore. When we realised yang Maghrib is coming, we postpone the idea untuk roaming sebab tak solat lagi. Nanti after pray Asar, nak try pergi tengok sunset dekat sunset point.

After solat, we rushed untuk pergi tengok sunset, in which we had no idea where the place is. So, kami bertiga pergi bertanya dekat owner yang ada bisnes skuter, atv sewa semua.

"Can we rent scooter now?"

"No, it's already 7pm. We will be closed soon."

"Please.. please.." kami merayu. Ni semua sebab sunset punya pasal. Hehe

"Where you want to go? It's almost dark." mamat tuh balas.

"We want to go see sunset."

"ok, I'll bring you there."

"how much?"

"it's free. don't worry." dia senyum. Melt sebab handsome. Mamat Turki sangatlah handsome.

So, dia drive kitorang ke Sunset point yang rupa-rupanya belakang our guesthouse. Jalan naik bukit sikit, dah sampai. And the view really nice. Alhamdulillah. :) Mamat tuh tunggu sambil we enjoyed the moments.

Hari makin gelap, so dia hantar kami balik hostel. So kind of him. We rushed into hostel sebab hari makin sejuk and we are so tired.

layan gambar.

Safely in the bus

on our way from nevsehir to goreme

the part when we got sesat

Aiza and Dhamirah

yup,that's the road we walked to the museum. -.-"





finally! Museum it is!














Us three.

hitchhiked from the museum

lunch at Turkish restaurant

our hotel room


on our way to sunset point


Sunset view

goremedown there. our hostel is just next to this hill.

that is Urchitsar castle

till then. Assalamualaikum!

You Might Also Like

0 comments