Cairo: Pabila jelajah Anbiya bermula.

1:23 AM

salam alayk.

bersambung dari sini.

perlahan-lahan, saya menolak trolley yang hanya mengandungi backpack merah itu. jiwa saya masih terkejut dan hiba, tetapi kehadiran sorang peneman cukup untuk membuat saya teruja dan kembali bersemangat untuk meneruskan jelajah mesir. kami berjalan melepasi pintu dan itulah kali pertama saya menyedut udara mesir. udara Allah. udara yang sama Nabi Musa pernah sedut. eceh.

dia bertanyakan kepada saya pasal mushrif saya dan diorang akan jemput saya di mana. saya tiada jawapan. dia menyuruh saya menaiki bus ke terminal yang lain dan tengok-tengokkan kut kut ada mushrif yang dah sampai. kasihan juga melihatkan dia sanggup bersusah payah mengangkat 3 beg turun naik bus. rasa bersalah tapi apakan daya. eheh.setelah menghubungi mushrif, dia meninggalkan saya di terminal 3 dan pergi berlalu. terima kasih ya orang yang tak diketahui nama! Alhamdulillah.

kata aiza, seorang ustaz bernama mubarak akan datang menjemput saya terlebih dahulu sebelum menjemput aiza di ramsis. dengan tak kenal sape ustaz ni, saya tunggu saja. detik demi detik berlalu, kehadiran seorang jejaka ber T-shirt hitam dan berjaket hitam siap dengan spek aviator tergantung di kolar shirt buatkan penantian saya resah. sape pulak mamat ni.

"ezzati aida ke? kakak aiza?" mamat bajet macho berkata kepada saya.

"err.. err. haah. ni ustaz mubarak ke?" saya buat muka hairan. memang hairan. ustaz yang saya bayangkan adalah berkopiah, berjubah putih dan pakai capal. macam typical ustaz. haiissshh.

mubarak kemudian mengambil beg dan pergi ke kereta. sambil menunggu kereta, saya memulakan perbualan.

"memang ustaz ke ni? dah grad eh?"

"tak adalah. still student. memang style dekat sini panggil student ustaz. macam hormat la. kalau perempuan pun panggil ustazah."

owh, baru faham. kereta yang ditunggu tiba. dan pemandunya, aduh lagi seorang jejaka hippies (agak hippies gak la). pakai jumpsuit dengan beanie dekat kepala. macam mana nak percaya ni semua student al-azhar? takpe, don't judge a book by its cover. jejaka hippies memperkenalkan dirinya sebagai muhaimin dan merupakan rakan sekelas alak (panggilan mubarak). kami kemudian ke ramsis untuk menjemput aiza.

perjalanan ke ramsis memperkenalkan cairo kepada saya. tak kenal maka tak cinta. pertama kali tengok cairo, maai, how boring! bangunan semua satu colour iaitu colour tanah. jalan berdebu. udara berdebu. graffiti dan contengan bersepah di jalanan. sampah bersepah. panas sikit. sempat la juga bandingkan cairo dengan istanbul. haaiish, tak baik. tak baik.

muhaimin dan alak memberitahu bahawa mereka merupakan student al-azhar ambil sains agama. mula-mula, tabik gak lah sebab budak al-azhar kan. but then, tak boleh lah macam tuh. Allah tengok everyone bukan dari universiti mereka, but dari hati dan iman sendiri. usai jemput aiza dari ramsis, kami decide untuk pergi lawat piramid dulu.

"piramid ni kawasan giza. bukan kawasan cairo. dah di luar cairo." muhaimin menjelaskan sambil memandu.

"nanti dekat area piramid, hati-hati tau. arab kasar."

saya mengangguk saja. tak tahu kasar arab macam mana. macam kasar india ke. kasar pun, kasar la. nak main kasar pun boleh.

pemandangan piramid makin jelas di depan mata. makin lama, piramid nampak besar, sampai lah dah sampai dekat tempat parking. saya decided untuk ikut alak and aiza pergi beli tiket. and dekat sinilah, nampak perangai arab yang main kasar nampak. ahaha. hmm, berebut pelanggan lah, jadi ejen apetah. sistem tak organized. tambah lagi dengan cuaca panas nak tengahari dekat area padang pasir. walaupun nama winter, tapi dia winter manja ja.

dah dapat tiket, punyalah gembira dapat jejak juga dekat piramid. and budak mesir panggil piramid ni "haram". bukan haram nak pergi, tapi just nama dia like that. teringat aiza pernah kata;

"lawat piramid ni tak boleh gembira sangat. ni tempat Allah pernah murka dulu dan jatuhkan bala."

Allah, sentap punya ayat. but i found truth beneath it. betullah. kenapa nak rasa gembira bila dapat pergi piramid? nak harapkan pandangan Allah ke manusia. nak pergi boleh, tapi harapkan moga Allah bagi ibrah dan hikmah serta pengajaran daripada trip ni.

dah bergambar semua, me and aiza decide untuk panjat piramid. boleh panjat tapi tak boleh pergi tinggi sebab tinggi sangat. bahaya. tapi bila panjat piramid ni, baru perasan bongkah batu dia sangat-sangat besar! like besar. and waktu tuh memang terbayangkan macam mana dia angkat bongkah batu tu dekat tempat tinggi. only Allah knows. Subhanallah.  Then, pergi sphinx and jelajah makam-makam area situ.

bila fikir balik, sampai sekarang Allah still preserve peninggalan firaun untuk bagi peringatan kepada kita. nak kata majunya zaman ni sampai diorang mampu angkat bongkah batu sampai ke puncak piramid. nak katanya sampai macam tu sekali Allah bagi kemajuan dan kekuatan kepada kaum mereka. mungkin, mungkin mereka lagi kuat daripada kita. who knows? tapi, apa yang Allah nak tengok bukanlah kekuatan luaran, kemajuan dan teknologi; tapi apa yang ada dalam hati kita.

kalau hati kosong, tak bergunalah.

angkuhnya firaun dengan piramid dan kerajaannya sampaikan tak nak mengaku Allah sebagai Tuhan yang patut di'ilah'kan. kedudukan dan pangkat tu pun Allah yang bagi. Apa kita nak jadi firaun zaman sekarang yang angkuh dengan Rabb-nya sendiri? apa kita nak jadi angkuh berjalan di atas muka bumi seolah-olah dunia ini kita yang punya?

kita baru ada sejengkal nikmat; nak bangga sedepa buat apa?

ribuan tahun selepas zaman firaun habis, kerajaan perancis yang menjajah mesir nak cuba buat piramid versi mereka. berjaya, tapi tak sebesar piramid firaun. Ya Allah, kecil sangat piramid Perancis dan itulah sebenarnya yang mereka mampu buat. rasa macam banyak sangat nikmat yang Allah bagi kepada kaum firaun iaitu Bani Israil. memang banyak sangat, subhanallah. tapi, hanya sedikit yang menundukkan hatinya hanya pada Allah. syukur dengan nikmat yang dikurniakan.

usai melawat piramid, kami ke al-azhar park untuk piknik dengan bekal yang aiza bawa dan bersiar-siar melihat orang mesir. sempat ambil gambar dan melihat bandar mesir dari puncak al-azhar park. subhanallah. rasa macam hidupnya mesir ni apabila tengok orang local dia, tengok bandar. di sebalik bandar yang tak seberapa, satu tamadun masih lagi mendiami tempat ini dan semuanya dihujani dengan pelbagai nikmat yang Allah berikan.

"Manakah nikmat Tuhanmu yang engkau dustakan?" (55:13)

layan gambar.

view dari tempat parking

kasi can la.




aiza ambil gambar dengan kamera secara percuma!




actually, not this happy. (tipu) hurm.

mushrif





another pink sphinx

al azhar park




acah acah deep

acah acah amateur

acah acah pro.

hurmm, bila tengok gambar, baru perasan semua gambar gembira bukan main. hurm, maybe sebab first time datang egypt kot. tapi itulah, untuk kalian rasakan apa yang saya rasakan tak cukup dengan melihat melalui gambar. tapi, memadai dengan menjejak kaki di bumi anbiya.

rasalah. rasalah bagaimana hidupnya bumi Allah ini. bertasbih dan bertahmid pada Allah. Allahu akbar.

maaf jika penulisan agak hambar. salahkan jadual yang busy, semangat yang hangat-hangat tahi ayam, dan hamba yang pemalas. I'll try my best ok! doakan yang terbaik untuk saya!

You Might Also Like

0 comments