hati lemah

1:19 AM

salam alayk

sejujurnya, saya mengakui saya mempunyai hati yang lemah. pegangan yang lemah. macam kurang jati diri. kurang semangat.

baru-baru ni, saya perasan, saya susah betul nak berpegang teguh pada keputusan saya. semuanya sangatlah flexible dan berpotensi untuk dimungkiri. T.T

saya perasan bila baru-baru ini, saya nak beli tiket flight ke suatu tempat ini. dah semangat dah nak book. semangat nak pergi. dah ada kawan, oh yeah, seronoknya! tapi bila nak tekan 'pay' itulah yang paling mencabar. waktu itulah hati paling ragu-ragu. paling was-was. Allah. segala macam persoalan bermain di fikiran.

"Alangkah bagusnya kalau duit tu dapat simpan untuk melaka kelak"
"duit ni, baik bagi ibu ayah kasi simpan duit."
"sayangnya duit ni, nanti tak dapat nak beli macam-macam"

saya terkedu dengan diri saya sendiri. pernah sekali, perkara yang sama berlaku tahun lepas. nak tekan pay saja, tapi terus tutup website dan off laptop. saya masuk bilik air dan menangis meraung sedih dengan diri saya yang cepat betul berubah fikiran. macam senang terumbang-ambing. lepas tuh, trip pun tak jadi dan saya still menyesal. bukan menyesal tak dapat pergi trip, tapi still rasa sedih dengan diri saya yang tak berapa betul waktu tuh.

pagi tadi pun, ibu dan ayah ajak pergi kl, tidur hotel sebab adik nak dapat hadiah mara. saya nak sangat pergi, yelah, nanti adik tak ada kawan, tapi bila kita ada benda yang lagi perlu untuk diutamakan, kita dahulukan. Allah, waktu ibu dan ayah pujuk2, even dah sampai kl pun still pujuk saya datang kl naik bas. sanggup mereka. tapi, saya tak sanggup nak mungkiri janji dengan orang lain. memang sangat sangat mujahadah tadi.

bila kita dah jatuh tersungkur (baca: futur), perkara yang paling susah untuk kita buat adalah bangun semula. wake up! sedar semula! so, bila dah cuti ni, rasa makin jauh daripada dnt. tapi kita kena bangun balik. kita ummat yang ada action, bukan sekadar kata. nak bangun balik, memang susah. tambah-tambah dekat malaysia kan. Allah.

so, bila tiap kali solat, saya cuba untuk duduk sebentar selepas solat, berzikir, ingat Allah dan cuba untuk menangkan iman dalam hati instead of nafsu. sampai bila nak ikut nafsu penat-penat, malas-malas, tak larat. sampai bila. saya doa kepada Allah, beri saya kekuatan, teguhkanlah pegangan saya di jalan ni.

dah 7 tahun lebih dah di jalan ni. i guess kita kena move on dari tapak lama la. move dari rumah pangsa ke rumah banglow. ;) dah tak boleh dah maintain dekat tempat yang sama. kena upgrade!

Allahu robbuna yusahhil.

(Ingatlah), ketika Allah membuat kamu mengantuk untuk memberi ketenteraman dariNya, dan Allah menurunkan air (hujan) dari langit kepadamu untuk menyucikan kamu dengan (hujan) itu dan menghilangkan gangguan syaitan dari dirimu dan untuk menguatkan hatimu serta memperteguhkan telapak kakimu (teguh pendirian) Anfal:11 
ingat. kita ini sebaik-baik manusia yang terbaik pernah lahir di muka bumi ini. maka, act like one! insyaAllah. :)

gambar di manali. moga Al-Quran bukan saja sentiasa dijinjing, malah terukir kemas dalam hati kita, insyaAllah.
moga Allah sentiasa memberkati setiap usaha kita ke arahNya dan meredhai kehidupan kita, insyaAllah.

You Might Also Like

1 comments

  1. Kakak! You should write more lah...don't keep me waiting :/
    Btw, I have nominated you for Liebster Award!
    Go check it out at http://sfnmht.wordpress.com/2014/10/24/liebster-award/

    Thank you :D

    ReplyDelete