siwa bersama ustaz indonesia

1:21 PM

salam alayk

"ustazah mahu naik bersama saya?" masykuri menghulur pertolongan.

mungkin dia kasihan melihat akillah yang terkial-kial mengayuh basikal sambil membawa saya yang agak berat dan mengada-ngada. jadi, dia offer tempat di belakang basikalnya.

saya menolak baik dan senyum, "enggak ngapa ustaz. makasih ya."

dia mengangguk setuju lalu meneruskan kayuhannya. malam itu, kami berbasikal di lorong-lorong pekan siwa, salah satu oasis di tengah padang pasir di mesir. mungkin agak janggal melihat wanita berbasikal di mesir (kerana bagi mereka, wanita berbasikal adalah aib!), tetapi itu bukanlah satu penghalang untuk kami berbasikal menelusuri jalan-jalan di tengah ladang kurma sambil beratapkan langit dipenuhi bintang-bintang.

saya masih ingat lagi ketika pertama kali saya sampai ke mesir, saya merungut tak habis-habis. mesir kotorlah. mesir buruklah. panaslah. tak habis-habis nak compare dengan turki yang serba maju. and memang Allah uji tahap maksima. T.T waktu pergi matruh dan siwa inilah, saya dapat lihat the worst mesir. yeke? hmm, ibaratnya beginilah.

standard mesir lagi rendah daripada india. dan the worst mesir adalah lagi teruk lah kan. Allah. baru tahu betapa susah sangat-sangat untuk mursi bangunkan mesir yang kucar-kacir.

bila saya datang siwa, saya melihat seolah-olah tiada pembangunan sangat. seolah-olah saya berada di situ pada zaman nabi. rumah-rumah dibangunkan dengan hanya batu-bata dan simen. tiada plaster, apatah lagi cat. kalau ada pun, masjid. pasak-pasak rumah bukanlah konkrit sebaliknya batang-batang kurma. atap-atap dan pagar diperbuat daripada pelepah kurma. pengangkutan yang paling banyak dan normal adalah kereta keldai.

dalam hati saya terdetik, "kenapalah mereka kuno sangat?"

tapi kuno macam nilah, cara Rasulullah hidup. dan dengan cara hidup macam nilah, segalanya nampak mencukupi di mata Baginda. asalkan baginda ada Allah. tapi pada mata kita, kita nak lebih. kalau ada rumah, nak aircond, kalau nak makanan, biar sedap-sedap.

cara hidup orang siwa yang super sederhana buat saya reflect apa yang saya nampak sekeliling saya. saya melihat pada ustaz masykuri, zimam, wahid dan yang lain, umur mereka lebih kurang saya. malah, ada yang lebih muda. tapi, ada yang sudah mengambil degree dalam usuluddin, syariah, fiqh dan sebagainya di al-azhar.

saya tak ingat sama ada mieyn atau akillah menceritakan bahawa selalunya pelajar-pelajar indonesia ni, datang dari pesantren and melanjutkan pelajaran ke mesir atas duit mereka sendiri. ada yang sanggup datang ke mesir, kerja setahun kat sini kasi kumpul duit dan next year, belajar pakai duit kerja. nampak tak kerja keras di situ?

ustaz zimam juga ketika tour ada promote kelas silat beliau yang diadakan di cairo dan alex. and dia jual samsung ori and non-ori tapi quality bagus. bukan nak highlight apa diorang buat, tapi nak tunjuk, determination diorang tu sampai macam tu sekali untuk sara hidup. and sekarang, diorang jadi tour guide. bukan takat tour guide, malah photographer, tukang masak, coordinator dan sebagainya.

masih saya ingat, ziman pernah bercerita,

"orang malaysia ini gemar memanggil student indonesia dengan panggilan 'indon'. aduh, itu pedih sekali!" saya terdiam.

"sebenarnya, indon itu bermaksud budak suruhan iaitu mereka yang bekerja di malaysia dan menjadi orang gaji di sana. jadinya, panggilan itu agak kasar buat kami." zimam menyambung lagi.

"jadinya, lebih molek jika memanggil kami dengan 'indo' ataupun 'indonesia'." dia tersenyum.

"baikkkk ustaaazzz!!" suara ikhwah di belakang kedengaran. saya pun tersenyum. hormat.

saya terfikir, memang genetic orang indonesia, jika dicampak ke mana-mana, memang mereka boleh survive. boleh cari duit nak sara hidup. tak payah nak bimbangkan parents. hmm.

saya tengok pada diri saya. alangkah malunya! pemalas, harap duit elaun masuk, exam nak soalan senang-senang. bila lecturer marah sikit, jadi moody. bila exam susah sikit, merungut. bila tak ada duit, minta parents. langsung tak ada inisiatif diri sendiri.

kita ni, para da'ie kena ada survival tuh. survival yang bila mana di campak di mana-mana, ada keyakinan untuk terus berusaha untuk diri dan ummah. ada kekuatan tuh. untuk terus berusaha, berusaha, berusaha.

sampai bila da'ie nak bergantung pada murabbi, kerana da'ie tu sendiri ada Murabbi Yang Maha Kuasa.

wahai orang-orang yang beriman! penuhilah seruan Allah dan Rasul, apabila dia menyerumu dengan sesuatu yang memberi kehidupan padamu, dan ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah membatasi antara manusia dan hatinya dan sesungguhnya kepada-Nyalah kamu akan dikumpulkan. (8:24)

seruan yang memberi kehidupan. seruan yang menghidupkan ruh-ruh itu kembali. bila kita betul-betul bekerja kerana Allah, makanya kita bukan menjadi zombie yang bergerak, sebaliknya seorang manusia yang cukup sempurna sifatnya, yang mengikut apa yang Allah serukan. insyaAllah. jadilah, jadilah mereka yang menyahut seruan Allah melalui gerak kerjanya, melalui usahanya. semoga kita menjadi islam dengan segala usaha kita, insyaAllah.

ok, layan gambar.


inside hotel room

tasik garam

my travel feet


pagar pelepah kurma

atap pelepah kurma

jabal dakkur; tempat masyarakat siwa bersyura mengenai masalah ummah


hiasan di kedai di oyum cleopatra

oyum cleopatra



memetik buah kurma di sebuah temple. sedap kurma. rasa tanah!

kubur

safari jeep! subhanallah.



akillah taking in charge!

sebuah oasis di tengah padang pasir. orang rendam kaki.

lagi satu oasis. kali ni tak boleh rendam. sejuk!


ustaz indonesia dan keluarga. :)

mieyn!

through my window



bergambar background pekan siwa. penat daki bukit.





membonceng basikal.

our hotel


hazqil dan nabila.

You Might Also Like

0 comments