safranbolu

12:00 AM

salam alayk

Jam menunjukkan sudah pukul 6.54 am. Saya terkocoh-kocoh untuk bangun menunaikan solat Subuh. Mungkin kerana aktiviti semalam yang agak memenatkan, kami tertidur keletihan.

Seusai menunaikan solat Subuh, saya melihat ke luar tingkap. Pemandangan safranbolu pada pagi itu sangat menenangkan. Sumpah! Sangat tenang. Hilang habis segala kepenatan semalam. Saya melihat kea rah bukit hirdirlik. Cantiknya. Lebih-lebih lagi, ketika itu, sinaran matahari pagi itu menyerlahkan lagi suasana bukit itu. 
Saya mengejutkan aiza.

“adik, bangun. Bangun. Jom, kita keluar.”

Dia kelihatan masih letih.

“adik, cuba tengok pemandangan luar tingkap. Kau tak rasa terliur ke? Cantik sangat.” Saya memujuk.

Dia bangun perlahan-lahan dan mendekati tingkap bilik.

“biasa ja. Haha.”

“cantik la.” Saya membalas. Sebenarnya, saya mahukan shot yang paling cantik dalam kamera saya. Ehehe.

“jom, siap.” Saya menggesa dia lagi.

“ok.”

Pagi itu, yasmein menyediakan sarapan yang paling sedap saya pernah rasa di Turki. Ada daging salami, cheese, jem, roti, tomato, timun, dan semestinya, teh turki!

“you want some Turkish tea?” yasmein bertanya.

“yes, sure please.” Saya membalas senyumannya. Aiza juga mahu.

Kami bercadang untuk menunda tiket bus ke Ankara dari pukul 1.30 pm ke 6.00pm. Baru puas jalan safranbolu! Eheh.

Setelah check out dan meletakkan barang kami di bilik laundry, kami keluar.

Allah, sejuknya! Pagi itu, cuaca adalah 4C. sampai berasap-asap la kami bercakap. Tangan asyik nak pakai gloves. Kesejukan yang mencengkam. Waktu tu cuba nak betulkan niat jaulah. Moga kita datang dekat sini, betul-betul kerana Allah. Segala susah payah yang kita akan lalui, segala kesejukan yang kita tempuhi dan segalanya, insyaAllah tidak menjadi sia-sia bila niatkan untuk Allah. Semoga kita belajar ibrah daripada Allah melalui jaulah ini.

Kami berjalan ke arah jalan besar dan menuju tourist office. Seusai membeli beberapa poskad, officer itu mengajak kami untuk menyertai satu group lawatan ke gua dan sebuah perkampungan ottoman. Kami menolak atas alasan masih belum menjelajah pekan safranbolu lagi.

Kami meneroka Bandar itu. Nyatanya, safranbolu adalah Bandar yang besar. Kawasan perkampungan ottoman yang kami tinggal namanya Eski Carsi. Sebutan, ‘eskijarsh’. Semasa berjalan-jalan di atas jalan yang berbatu-batu dan dikelilingi dengan rumah ala ottoman, saya berimaginasi. Cukuplah mengandaikan saya berjalan ketika zaman uthmaniyyah. Melihat penduduk memakai pakaian tradisional mereka, berbual-bual di luar masjid mengenai hal-hal yang bermanfaat, minum salep. Tidak kurang juga, mengandaikan saya berada pada zaman Badiuzzaman Said Nursi. Saya ada melihat di dalam filemnya. Suasananya, seperti inilah. Apa yang saya lihat.

Tapi, andaian saya berbeza dengan realiti yang saya hadapi. Jujurnya, apabila saya bandingkan masyarakat safranbolu dan Istanbul, saya lagi sukakan safranbolu. Walaupun ianya sudah moden, pakaian penduduk sudah berubah mengikut arus permodenan dan secularism yang diperjuangkan Ataturk, tapi budinya mesih terpelihara. Sopannya masih terjaga.

Saya masih ingat semalam, ketika saya dan aiza berjalan pulang ke hostel dari sebuah jambatan, kami terserempak dengan seorang pakcik. Dia baru pulang dari masjid.

Aiza berkata pada saya,

“tadi, waktu nak datang pun pakcik tuh ada. Jemaah lain tiada.”

Rupa-rupanya, pakcik itulah yang mengazankan maghrib, dan dialah satu-satunya jemaah di masjid itu. masyaAllah. Orang macam inilah yang sebenarnya menghidupkan ruh islam dalam Bandar ini.

Pernah sekali, saya mengira jumlah masjid dalam kawasan Eski Carsi. Jumlahnya ada dalam 8 buah masjid! Banyak sungguh. Pekannya, saya kira mungkin lagi kecil daripada manipal. Tapi, subhanallah. Saya berfikir sejenak, bagaimana jika di zaman uthmaniyyah? Kiranya, ramai jugalah yang mengimarahkan masjid. Fungsi masjid pasti luas, merangkumi sekolah, tempat perhimpunan, balai awam, tempat beriadah melalui padang yang disediakan. masyaAllah. Dalam diam, saya kagum dengan masyarakat Turki.     

Semasa kami meneroka Bandar itu, kami masuk ke sebuah masjid. Di dalamnya ada sebuah jam antic yang menyatakan masa melalui sinaran matahari. Tiba-tiba, datang seorang pakcik menerangkan fungsi jam itu. Tapi, dalam bahasa Turki! Alhamdulillah, kami faham juga kerana bahasa tubuhnya sudah memadai. Hehe.

“tasyqurlaa.” Kami senyum kepada dia.

Kami keluar dari masjid, kelihatan dia ada di tepi masjid. Di dalam kedainya. Owh, rupa-rupanya, dia ada kedai rupanya. Kami membeli sedikit fridge magnet sebagai courtesy. Ala, tiada mahalnya.

Saya dan aiza berjalan lagi. Saya melihat map semula.

“hmmm, apa kalau kita pergi bukit hidirlik?” saya bertanya pada aiza.

“owh, ok ja.”

Kami berjalan mendaki bukit. Pemandangan sangat indah. Jalan mendaki agak susah, jadi memakai but haruslah penting! Kami sempat berehat dan menyambng perjalanan kami ke atas. Apabila sampai di atas, masyaAllah. Cantik sangat pemandangan. Subhanallah. Di depan bukit ada pekan eski carsi. Di belakangnya pula ada kawasan perkuburan yang sangat menenangkan. Agak lama di situ sehingga kami benar-benar tenang menjamu mata menikmati ciptaan Allah. Subhanallah. Patutlah ada orang mencadangkan safranbolu sebagai penutup trip jika bertandang ke turki. Namun, buat kami, ia adalah pembuka trip kami. 

Alhamdulillah.

Beberapa lama kemudian, kami turun dan sempat singgah di restoran turki untuk menjamu perut. Hmmm, adana kofta berharga TL12. Saya terdiam sebentar. Agak mahal. Tapi, saya fikir, apa salahnya. Terbukti! Makanan dia agak sedap kalau nak dibandingkan dengan ortaklar kebab di Istanbul. Alhamdulillah. Selepas membeli beberapa cenderamata, kami pulang ke hostel untuk solat dan mengambil beg sebelum ke stesen bas.


Dan perjalanan kami baru saja bermula. insyaAllah.















You Might Also Like

0 comments