essential life survival.

6:59 PM

salam alayk.

berada di dalam semester terakhir untuk IB mengingatkan saya banyak yang telah saya lalui dalam ranjau IB. -.-"
it's that hard. or more than that.

saya pernah berfikir sebanyak dua kali untuk drop out. saya pernah jumpa kaunselor. menangis beberapa kali, entah saya pun tidak pasti. membuat assignment dengan hati yang sangat berat tapi perlu dikerah. banyak dimarahi pensyarah kerana lambat hantar assignment. perlu membiasakan diri supaya tidak bersedih dengan markah rendah. banyak kali juga saya membandingkan hidup saya sebagai budak IB dengan roomate saya yang merupakan budak A-Level. huish, banyak beza! tapi, itulah hidup. untuk menzahirkan rasa bersyukur, kita perlu dan PERLU membandingkan diri kita dengan orang yang lagi susah daripada kita, bukan dengan orang yang senang-lenang.

dan saya membandingkan hidup saya dengan hidup junior. junior perlu melalui sesuatu yang lagi susah daripada kami, senior. untuk World Literature Malay, kami hanya perlu mengkaji research question berdasarkan 2 novel dan membuat esei mengenainya. junior? merek aperlu membuat rangka esei dan membuat esei untuk membuktikan merekalah pembuat esei itu!

kami tidak perlu belajar Literature untuk English, cukuplah sekadar mempelajarinya dan menduduki peperiksaannya, tetapi junior perlu mempelajari sebuah novel dan ada masuk peperiksaan, tidak silap saya.

owh, ada juga yang perlu mengambil Maths Higher Level instead of Standard Level. macam saya juga. kiranya SL ada 2 paper, HL ada paper 3. memang menguji kesabaran dan ketabahan. trial hari itu pun saya menangis selepas menduduki paper 3. tidak mengapa, mungkin rezeki saya belum tiba, mungkin ada di final exam kelak. InsyaAllah.

Alhamdulillah, ada lagi mereka yang sudi membantu saya untuk terus menjalani IB. Syukur Alhamdulillah, Allah masih beri saya kekuatan untuk kekal sehingga final exam, insyaAllah.

saya bukan pelajar yang cemerlang yang naik pentas setiap semester untuk mengambil honour roll award, saya hanya pelajar yang cuba untuk bersabar ke atas setiap takdir dan ujian yang Allah berikan. saya ingin berkongsi sesuatu yang saya dapat daripada rakan saya di luar sana. :)

salam, nak tanya boleh?

salam, silakan.

macam mana kamu buat eh? study + bwp + good friend + loyal servants of Him? kita dah cuba tapi macam susah rasanya.

priorization and assimilation. agak - agak, faham tak?

nope. priorization tu faham la kot.

good, then among the mentioned elements, you should know which one is the top priority. becoming the loyal servants of Allah, and then the rest. arrange the hierarchy yourselves. so far, faham?

so, memang kena put our outmost faith on Him la. it's tough since i've tried it. tapi, nak tak nak, kena buat juga la. then, how bout assimilation?

tugas sebagai hamba Allah itu kita nak ke tak nak? kena nak juga. ok, about assimilation. when you observe the laws made by Allah, when you practice the real ethics of a good muslim, you are performing your first priority. but, bear in mind that you can also assimilate the elements contained in that first priority, in other priorities. sebagai contoh, kalau memimpin, kita pimpin ke arah jalan yang betul, pimpin rakyat supaya taat kepada kepada Allah; kalau menjadi kawan, kita jadi kawan yang bermanfaat, ajak kawan ke arah yang benar; kalau belajar, kita belajar dengan niat hati yang ikhlas kerana Allah, bukan kerana exam tapi nak terokai ilmu Allah. bila kita mampu assimilate unsur pengabdian kepada Allah, semua perbuatan kita di landasan yang betul. dan bila ianya di landasan yang betul, pastinya mendapat bantuan dan rahmat Allah. but, of course, things will get ugly sometimes. but you
always know, that you can always turn to Him, for help because He is the only One that can help you anyway. ada faham?

ok, let's say when things turns ugly, people start to underestimate us. macam contoh, kita baru dapat markah test yang teruk. and suddenly, cikgu tanya, "kenapa ezzati, sibuk sangat jadi mpp?". i mean like people's perception towards us. as always, it turns me down to the bottom. susah nak tahan bila orang pandang buruk terhadap kita. to put faith on Him, it's very2 good, tapi yang susahnya, nak istiqamah. (that's iman)

one of the most valuable things i learnt as a leader for years; having a rock solid determination and rock solid dependency on Allah. the people will always try to tear you apart my friend. that's the part of leadership. i know because i've been involved with leadership for years. and what forms these rock-solid determination and faith? it's experience. your problem remind me of my first time when i become a leader. it you think it's a huge problem, well, don't. because it's normal and up to our capabilities and Allah's help. for you to encounter the problem, it will be the most hellish part of your life. trust me. but you will manage to overcome it and trust me, you will become a more hardened person beyond that point. don't feel down because of problems. look at it as 'opportunities' sent by Allah to make you better servant of His. because not all servants
of His, have the same opportunities as you did.

means that i must have my outmost faith on Him huh? insyaAllah, i'll try. thanks my friend.

absolutely, you never know that sometimes, His aids come in the most unexpected forms.

wait, so the first thing to do is to become the loyal servant of Him, second?

assimilate the element of 'being the loyal servant of Him' into the other priorities.

therefore, things will become good in every aspects, huh? insyaAllah.

yes, it might be hard but remember Allah's promise in surah Muhammad verse 7. "if you help Allah, Allah will certainly help you. and there is no other help that is more mightier than Allah's help."

insyaAllah, i'll try. pray for me.

you have my prayers. remember, it's all part of a learning process. this is where you will pick up precious experiences and this is the point you will become better than anyone else. IF, you never give up. and never stop from asking help from Allah and if any problems would appear, it wouldn't be wrong to consult someone with experience.

another quest, while practising this, do you get what you aimed for? feel contented enough?

well, no. i usually get more that i bargained for. Allah always know what is good for me, so i accept what He gave me and at times, He gave me more than I asked for. that's rezeki. ingat, sekiranya Allah inginkan kebaikan bagi hamba2Nya, Allah akan berikannya kefahaman terhadap Ad-Din. (it's sahih hadith). we may not excel in our studies now, but if we keep on being a good Muslim, Allah will always help us. gagal sekali tak bermakna gagal selama lamanya. one day, your time will come, insyaAllah. just keep going and never stop.

it's like an endless journey where we never know what will happen huh? but what we know is that syurga is waiting right?

absolutely. it never ends until the hereafter arrives.

ok, ini lah dialog yang saya bualkan bersama seorang rakan, insyaAllah. banyak dalam dialog ini, saya banyak tanya mengenai "kena have outmost faith". saya tidak expect untuk kita faham dan hadam perkara ini untuk semalam kerana saya pun ambil masa berminggu-minggu untuk faham selengkapnya dan cuba mengamalkannya.

ternyata susah, tapi berbaloi. sebab sebenarnya apa yang kita cuba lakukan adalah membina iman kita sendiri. membina iman sangat susah apatah lagi, iman kita adalah iman yang sangat ajaib kerana iman kita berdasarkan sesuatu yang kita tidak nampak seperti Rasulullah dan Allah. insyaAllah, kita cuba bina iman kita untuk percaya kepada Allah seratus peratus bahawa dalam hidup kita, Dia tidak akan sesekali menzalimi kita. Tidak sekali-kali. itu yang kita perlu yakin, ada hikmah di sebaliknya walaupun kita tidak nampak hikmah itu lagi. insyaAllah.

and here i am, survived till the end, insyaAllah. Alhamdulillah. :)


You Might Also Like

3 comments

  1. salam aida. jazakillah khairan for this post. it reflects me much. prays and doa for me. it's quite hard to choose our priorizations after Allah and always keep remember to assimilate our deen in what we're doing. may Allah be with us. you too, my dear sis, have my doa. :) -aiza-

    ReplyDelete
  2. waalaikumsalam. insyaAllah, u have my prayers. memang susah sbb apa yang kita sedang bina itu adalah iman kita. semoga Allah menyempurnakan Islam bagimu, insyaAllah. :)

    ReplyDelete

  3. 482 year old secret to surviving SHTF

    What if I told you that NASA rediscovered a superfood that's been lost to history for the past 482 years?

    It's packed with more nutrients than any other food out there and last even longer than pemmican.

    In fact, it's so easy to store and cheap to make, you might never need another emergency food.

    ==> Click here to see how you can make your own

    ReplyDelete