HE knows that you are always special.

3:39 AM


Salam alaykum

Kata-kata Puan Rodina masih lagi bermain dalam fikiran saya. "there must be something that you are special for.."

Have u discover it yourselves?

sejujurnya, saya pernah mencuba mencari kekuatan saya. tetapi, kita selalu mahukan apa yang kita mahu. dan bila apa yang kita mahu itu tidak dapat diperolehi, kita mengabaikan rahmat Allah yang lain.

fokuskan tumpuan kita kepada alam ini sama ada kita melihat dari sudut pandangan duniawi ataupun akhirat. lihatlah, apa yang Allah ingin memberi kita tahu, apakah hikmah yang dia telah turunkan. semestinya, hikmah yang suci itu tidak mampu ditanggapi dengan mata kasar, tetapi dengan mata hati.

"owh, life IB sangat susah. tambah-tambah dengan kerja yang memeningkan. tambah - tambah dengan membantu memotivasikan kawan kita yang down, lagi - lagi, kita pun kena high - spirited. macam mana nih?!"

Betul, saya pun tak tahu apa keistimewaan saya sehinggakan adalah beberapa orang rakan sudi me'rant'kan kepada saya masalah mereka. ok, saya mengakui saya suka mendengar. but, bila saya muhasabah balik, saya sekadar mendengar, tetapi tidak banyak memberi nasihat. saya tak banyak membantu pun.

Can we call that keistimewaan?

entahlah, pandangan manusia sangat subjektif. macam saya tulis tadi, cuba kita lihat dari pandangan hati. Kita akan sedar, pandangan hati selalu menurut kepada perkara yang lebih baik dan bersih. YA! itu adalah keistimewaan. Why? Sebab bukan semua orang boleh pinjamkan masa, pinjamkan telinga untuk dengar masalah orang lain yang tak ada kaitan pun dengan dirinya sendiri.

Kita tak membantu pun? :(

sekarang, bukan soal bantu ke tak bantu. ni soal pasal diri kita sendiri. adakah kita mampu mempraktikkan itsar demi saudara yang lain? adakah kita mampu mengorbankan diri kita untuk kebaikan rakan-rakan yang lain?

Mahu tahu, mungkin orang akan kata kita tiada kerja, balik-balik memotivasikan kawan, diri sendiri pun hampeh. nak cakap istimewa? JAUUUHHHH sekali.

"Kedudukan orang yang bertakwa itu di sisi Allah"

insyaAllah, kalau kita tolong kawan kita, kita membantu menolong agama Allah demi memajukan pendidikan umatNya, Allah akan...
1) menolong kita dalam kehidupan ini (yang sememangnya dalam perancanganNya)
2) menaikkan darjat kita

Itu je? insyaAllah, yang paling best, kehidupan kita diredhaiNya dan kita meredhai takdirNya.

how special you will be if you really can accept what He had planned for you
how special you will be if your are willingly to sacrifice yourselves for others
how special you will be if He sees the tiny you in this universe...

insyaAllah, there will always be something special for you, although you might not realise it now, Allah had save the best for the last.

Wallahu Ahlam~ :)
(malam Ramadhan, malam Nuzul Quran yang berbulan purnama. Subhanallah)

You Might Also Like

0 comments